DENKEN EN DOEN : SCHAKEN IS LEUK EN HOORT BIJ EEN GEZOND LEVEN

Naschoolse schaaklessen voor kinderen vanaf 5 jaar:
maandag van 14.45 uur – 16.00 uur
en op donderdag van 14.45 uur – 16.00 uur
(schaaklessen komen in vakanties en op vrije dagen te vervallen)
Kosten zijn € 180,00 per kind per jaar
Opgeven kan via itjinalien@yahoo.com

Schaaktrainer Ike Tjin a Lien vertelt
Het schaakspel is waarschijnlijk het oudste spel in de wereld. De oervorm gaat tot wel duizenden jaren terug. De huidige westerse vorm van schaken is in de 15e eeuw in Frankrijk ontwikkeld. Nu is het een denksport die steeds populairder wordt onder kinderen. Elk jaar komen er basisscholen bij, waar schaken als cursus of naschoolse activiteit wordt aangeboden. Ook grote (internationale) bedrijven zoals Deloitte en Tata Steel zien de meerwaarde van het schaken en willen meehelpen het schoolschaken naar een hoger plan te trekken.

Wil jij ook leren schaken? Of kun je al schaken en wil je beter worden in deze prachtige denksport? Op de Maartensschool worden schaaklessen gegeven. Twee keer per week gaan de kinderen met elkaar aan de slag. Ik maak daarbij onder meer gebruik van de internationaal erkende Nederlandse stappenmethode. Het beoefenen van de schaaksport heeft vele voordelen in het verdere leven. Schaken heeft een positieve invloed op reken- en taalvaardigheden. Kinderen leren onder andere makkelijker patronen te herkennen, analyseren, plannen, onder tijdsdruk beslissingen nemen. Ook leren ze omgaan met verlies en winst, samen te werken met anderen, vraagstukken in bredere context te onderzoeken en alternatieve oplossingen daarvoor te bedenken (out of the box-denken). Voorts ontwikkelen zij ruimtelijk inzicht, een positief zelfbeeld en persoonlijke eigenschappen als geduld, zelfdiscipline en doorzettingsvermogen. Kortom, een welkome aanvulling op het verder ontwikkelen van belangrijke vaardigheden en bewegende sporten.
Naast de reguliere schaaklessen kan er door de kinderen deel genomen worden aan wedstrijdjes. Individueel aan de zogenaamde Grand Prix wedstrijden van de Haagse Schaak Bond. Deze worden met name georganiseerd voor schoolschakers en zijn uitermate geschikt om op een speelse manier hen verder te bekwamen in deze prachtige denksport. In teamverband wordt meegedaan aan de Voorburgse  schoolkampioenschappen en het schoolkampioenschap van de Haagse Schaak Bond.

Wie ben ik?
Ik ben vader van 3 zonen die op de Sint Maartensschool Voorburg een fijne schoolperiode hebben genoten. Zes jaar geleden ben ik hier gestart met het geven van schaaklessen. Ik ben begonnen met een kleine groep waar mijn jongste zoon met enkele klasgenootjes in zat. Het enthousiasme sloeg over en steeds meer kinderen wilden leren schaken. Het succes bleef ook niet uit. De Maartensteams werden zowel in de onder- als bovenbouw Voorburgs kampioen. Het 1e team zelfs HSB kampioen (2016) en zij wisten zichzelf twee maal te plaatsen voor het NK Schoolschaken (2015 en 2016). Bij de laatste editie van het NK behaalden zij zelfs een 7e plaats. Ik schaak zelf sinds mijn 8e jaar en heb met tussenpozen deelgenomen aan bondscompetities en (internationale) toernooien.  Daarnaast geef ik schaaktrainingen op meerdere scholen in Leidschendam-Voorburg.

Ike Tjin a Lien
Schaaktrainer